Vakantieboete niet te ontlopen

Getty Images

Steeds meer automobilisten lopen in hun zomervakantie tegen een bekeuring aan, zeker in Italië. Gewoon betalen is meestal het verstandigst.

De Zona Traffico Limitato: Veel vakantiegangers beten zich er afgelopen jaar op hun vakantie in Italië al op stuk. De woorden duiden op het inrijverbod dat in steden als Rome en Florence voor bepaalde stadsdelen geldt. ,,Helaas zijn de borden lang niet altijd duidelijk zichtbaar,’’ zegt AD-correspondent te Rome Aart Heering. ,,Soms staat er ook alleen maar ZTL, wat veel Nederlanders niet begrijpen.’’ Maar ook Heering zelf werd onlangs nog beboet toen hij een bord ‘compleet over het hoofd’ zag.

De Zona Traffico Limitato is een voorbeeld van een verkeersregel waar onoplettende vakantiegangers gemakkelijk een boete aan overhouden. Ook in andere Europese landen wordt die kans groter, constateert de ANWB. ,,Europese landen doen steeds meer aan verkeershandhaving,’’ zegt Yda Matthijssen, medewerker op de afdeling Rechtshulp. ,,Er staan steeds meer flitspalen en de opsporingstechnieken worden beter.’’ Bovendien wisselen landen boetes beter uit. Hoe om te gaan met een buitenlandse boete? De belangrijkste vragen op een rij.

Ik ben geflitst. Hoe groot is de kans dat ik de boete thuis ontvang?

Dat hangt af van het land waar u bekeurd bent. De meeste buitenlandse bonnen komen uit buurlanden België en Duitsland. Omdat de overheid met deze landen al jaren een verdrag heeft, ontvangt u de bon via het Centraal Justitieel Incasso Bureau, dat in ons land de boetes int. Landen kunnen echter ook op eigen houtje boetes sturen. Tegenwoordig is de RDW verplicht adresgegevens van verkeersovertreders uit het Kentekenregister aan buitenlandse autoriteiten te verstrekken. Italië is een land dat enthousiast van deze mogelijkheid gebruikmaakt.

Bovendien kunnen EU-landen sinds 2007 gemakkelijker boetes uitwisselen. Het CJIB heeft al verdragen met Frankrijk, Finland, Denemarken, Oostenrijk, Tsjechië, Slovenië, Estland, Letland, Litouwen, Cyprus, Roemenië, Hongarije, Spanje, Duitsland en België. Veel landen maken volgens de ANWB nog geen gebruik van de mogelijkheid van het verdrag. Oostblokgangers die op de bon zijn geslingerd, lopen bijvoorbeeld weinig kans die boete ook thuis te krijgen.

Hoe zie ik of een boete echt is?

Als de buitenlandse boete van het CJIB komt, is deze echt. Voor boetes rechtstreeks uit het vakantieland is dat lastiger: een algemene aanwijzing is de professionaliteit van de boete en het (brief)papier. Kloppen de adressen en telefoonnummers? Bij twijfel valt het onderliggend procesverbaal en foto op te vragen bij de buitenlandse instantie. Voor Italiaanse overtredingen is dat relatief eenvoudig: dan wordt een webadres bijgeleverd waarop is in te loggen met een persoonlijk wachtwoord.

Wie zekerheid wil laat de boete op echtheid controleren via de ambassade of het consulaat van het betreffende land. ANWB-leden kunnen bellen metANWB-rechtshulp, terwijl ook rechtsbijstandsverzekeraars polishouders bijstaan. Bij de ANWB en rechtsbijstandsverzekeraar DAS zijn overigens geen gevallen van nep-boetes bekend.

Wat als ik niet betaal?

Dat is heel onverstandig. Via het ingeschakelde incassokantoor kan betaling gewoon worden afgedwongen, tot de deurwaarder aan toe. Bovendien wordt een boete bij niet betalen steeds hoger. De ANWB adviseert zo snel mogelijk te betalen.

De boete is onterecht. Wat nu?

Wilt u de boete aanvechten dan is bezwaar mogelijk bij de buitenlandse instantie. In Duitsland gaat dat relatief gemakkelijk: daar ontvangen automobilisten voor de daadwerkelijke boete een vooraankondiging. Bezwaar is dan kosteloos en snel. Automobilisten kunnen ook de afdeling rechtshulp van de ANWB inschakelen (mits ze lid zijn) of zich wenden tot hun rechtshulpverzekeraar. Zo schakelt DAS bij boetes boven de 400 euro, waarbij verweer mogelijk is, één van zijn zestien Europese zustermaatschappijen in.

Zonder hulp een boete aanvechten blijft echter een heel gedoe. Betreft het een klein bedrag dan is het wellicht handig uw verlies te nemen en te betalen.

Hoe kom ik van mijn Italiaanse boete af?

Veel lezers hebben ons hierover gemaild en ook de ANWB en rechtsbijstandsverleners kennen het fenomeen al te goed. Honderden vakantiegangers meldden zich na een boete al bij hen voor advies. Helaas is de bekeuring (doorgaans €100) pas onterecht wanneer u met een ontheffing in de verkeersluwe zone (ZTL) was. Dat is het geval wanneer u naar een parkeergarage ging of in een hotel sliep. De garage of het hotel had de politie moeten melden dat u permissie tot de zone had. Ging dit mis dan is bezwaar mogelijk door toezending van de hotelnota of een bonnetje van de garage. Doe dat tijdig, anders wordt de boete verdubbeld.

Denk niet dat u een boete ontloopt. De Italiaanse overheid heeft voor het innen van buitenlandse boetes incassobureau EMO (European Municipality Outsourcing) ingeschakeld. Ten slotte is waarschijnlijk (Hier is onder Italiaanse juristen discussie over) onder de boete uit te komen wanneer deze meer dan 360 dagen na de overtreding is verstuurd.

Vakantieganger, bereid u goed voor!

Met iets meer kennis van (afwijkende) buitenlandse verkeersregels wordt de kans op een vervelende nasmaak aan de zomervakantie aanzienlijk verkleind. Wees alert op de volgende regels:

  • In Duitse steden (onder meer Berlijn, Keulen, München, Frankfurt) is sinds 1 januari 2008 een milieuvignet verplicht. Automobilisten zonder kunnen rekenen op 100 euro boete.
  • Bij onze Oosterburen en Alpenlanden Zwitserland en Oostenrijk is het daarnaast verboden om met een navigatiesysteem te rijden dat ook flitspalen vermeldt. Hierop wordt streng gecontroleerd, boetes kunnen oplopen tot honderden euro’s. Advies is de signaleringsfunctie voor u op vakantie gaat te verwijderen.
  • Automobilisten met kinderen: let er op dat regels met betrekking tot kinderzitjes in andere Europese landen vaak strenger zijn. Moeten kinderen bij ons tot 1,35 meter in een speciaal stoeltje, in Duitsland is dat bijvoorbeeld 1,50 meter.
  • Voor vakantierijders die graag hard over de Autobahn scheuren: op wegen zonder limiet geldt in Duitsland een adviessnelheid van 130 km per uur. Rijdt u harder en krijgt u een aanrijding dan bent u eerder aansprakelijk.
  • Bedenk ten slotte dat doorrijden na een aanrijding in veel landen een misdrijf is, met torenhoge boetes als gevolg.

Om bonnen te voorkomen adviseert de ANWB automobilisten zich vooraf op de hoogte te stellen van de verkeersregels van hun vakantieland en zich daaraan ook te houden. Dat kan via anwb.nl of via het handboek Europa.

Auteur