Meld u aan voor de nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en maak kans op een 5-daagse busreis voor 2 personen naar 4 sterrenhotel Holiday Inn in Berlijn!

Bedankt voor het inschrijven op onze nieuwsbrief!

Webshops eisen ten onrechte vooruitbetaling

Rechter: maximaal 50%

20 September 2011Anneke Ranzato

Bij de meeste webshops de regel, moet u vooruit betalen. Maar dat mag niet van de rechter.

De plicht om bij het plaatsen van een bestelling de factuur volledig vooruit te betalen, staat bij veel webshops in de algemene voorwaarden. Deze voorwaarde is echter helemaal niet rechtsgeldig, zo oordeelde een rechter in Rotterdam.

Bij kleinere bestellingen is het voor de koper waarschijnlijk alleen maar bewerkelijk om in twee keer te moeten betalen. Het risico is dan bovendien beperkt. Bij het aankopen van duurdere zaken is dat natuurlijk anders. De zaak waarin de rechter bovengenoemde uitspraak deed, ging het om de bestelling van een fiets. De webshop eiste – op grond van de algemene voorwaarden – volledige vooruitbetaling. De klant weigerde echter de factuur vooraf te voldoen.

Volgens de wet mag, zo schrijft Jurofoon.nl, geen enkel bedrijf meer dan 50% vooruitbetaling verlangen bij het doen van een bestelling. Dit geldt niet alleen voor winkels waar u in de zaak staat, maar ook voor webshops. Het maakt daarbij niet uit of in de algemene voorwaarden staat dat het wel moet – de bepaling in die voorwaarden klopt niet met de wet. U hoeft zich daar als consument dan niet aan te houden.

22 reacties

Veel websites zullen dan simpelweg niet leveren en veel consumenten laten het er liever bij zitten dan dat ze gaan procederen.
Je kunt vaak ook achteraf, per acceptgirokaart betalen, maar daar zitten meestal de geldwolven van Afterpay (lees : Lindorff Incasso) achter. Als je één keer per abuis te laat hebt betaald bij Afterpay mag je praktisch nergens meer achteraf met de acceptgirokaart betalen. Een belachelijke toestand !

Dit is ook de reden dat veel webshop ook onder rembours verzending aanbieden. Hierdoor ontkom je aan deze regel

Prima maar in de meeste webwinkels kan je geen bestelling plaatsen zonder vooruit te betalen

En wie betaald de verkoper dan het geld retour als je levert en er niet meer betaald wordt?

Ik he b helaas wel vooruit betaald bij een webshop , een bakfiets 699 en een massage tafel 109 euro , eerst kreeg ik te horen dat de fiets die ik bestelde pas weer midden in de vakantie binnen kwam , ik dacht oke is goed ik wacht ( ik kon ook een 3 versnellingen krijgen maar ja met reuma was een 7 versnellingen beter voor me ) na de vakantie en een aantal mails geen fiets en dus ook geen massage tafel die zou samen met de fiets geleverd worden .
toen ik na de vakantie meilde kreeg ik te horen dat ze fiets de week van 28 augustes binnen kregen en meteen te verzende en 5 september na een mail van mij gingen ze het nakijken .
Op 7 september was joba online shop failiet en goed ook want mevr had een schuld van 400,000.00 euro dus weg geld weg spullen en we hebben ook zwart op wit dat ze 500 klanten heeft opgelicht geld innen en ze kon helemaal niks leveren .
We zijn nu met aangifte bezig hebben wij hier nog iets van recht in ?

@Adrie,

Rembours is ten eerste ontzettend duur en ten tweede weet je nog steeds niet wat er in de doos zit. Voor hetzelfde geld betaal je de postbode voor een baksteen in doos.

belachelijk. Waar is de bescherming voor de ondernemer? Waar is de vrijheid voor de ondernemer om deze keuze te maken? Wederom wordt de klant beschermd en moet de middenstand het maar weer uitzoeken? Mijn oplossing was ons online bedrijf in het buitenland te vestigen, waar een veel beter klimaat voor de kleine ondernemer heerst. Tezamen met mij en familie natuurlijk, teneinde we niet meer uitgezogen kunnen worden door de Nederlandse Staat. Veel plezier in dat oh zo bekrompen NL!

Het is heel simpel ondernemers. Als je een product aanbiedt waarbij je een winst van 100% maakt op je inkoop heb je zelf met 50% aanbetaling geen risico. Klant moet nog wel de vraagprijs willen betalen. Neem je de btw in het verhaal mee( die aanslag komt pas later) dan hoef je je inkoopprijs maar te verhogen met 88% en ben loop je geen risico.De factro is dan 1,88 en dat is voor de meeste ondernemers een zeer prettige factor om met te rekenen. Ookal omdat webshops relatief lage kosten hebben. Dus ondernemers wees creatief!!

Lekker slim, Mud. Als je betaling verloopt via creditcard of paypal kan je bij problemen een chargeback doen en is de consument (jij dus) normaliter volledig beschermd. Betaal je wel rond de 2.5% transactie kosten maar had je in elk geval het meeste van je geld terug gehad. Misschien een tip voor de toekomst? Nu kom je in de molen van het faillisementsrecht en zullen de kleine schuldeisers, zoals jij, bij een grote schuld gewoonlijk onderaan de stapel liggen. Uiteindelijk is de curator de enige die hier een oordeel over kan vellen.

He theo deze regels zullen wel tegen figuren als jij bedoeld zijn.

Ik wil even een reactie geven op dit artikel,ik heb een webwinkel de dennis Op is Op SHop in het begin kon je bij mij een order plaatsen en achteraf betalen,ik kreeg een order van ruim 300.- euro ik heb deze order netjes verpakt en verzonden,blijkt het dat het oplichting is ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb de persoon achterhaald,deze persoon betaalt nu via het incasso het bedrag van de bestelling terug nu inmiddels een jaar verder en nog steeds niet het volledige bedrag terug,je kan bij mij in de webshop dus tegenwoordig betalen met ideal of het gewoon op komen halen,oplichting gebeurt overal maar er zijn ook eerlijke webshops wilde dit even kwijt.

hoi theo , ja dat het niet slim was ben ik nu wel achter samen met 500 andere gedupeerden , helaas via ideal krijg je niks terug , en de curator ja die man zegt ook heel eerlijk dat wij niks terug krijgen . dus de enige optie was radar ,en een aangifte doen , de volgende keer ga ik naar een winkel of ik bestel het inderdaad onder rembours dan betaal ik liever wat meer en veilig dan dit want zoals u zegt wij staan onder aan die ladder en van een kale kip kan je helaas niet plukken

En waar baseer je dat precies op Arie? Het is een utopie dat klanten altijd 100% tevreden gesteld kunnen worden maar onze klanten staan bij ons wel altijd op de eeste plaats. We hebben meer dan 5000 tevreden klanten en kennen een gezonde groei. Veel plezier met je typisch Nederlandse negatieve instelling, zal je ver mee komen in het leven.
@Mud. Een klein onderzoek vooraf naar de reputatie van het betreffende bedrijf kan ook nooit kwaad. Veel geluk verder, en ik hoop dat je alsnog iets van het geld terugziet.

Er wordt gewoonlijk weer alleen naar de consument gekeken en niet naar de verkopende partij.

In 2 delen betalen “kost” extra administratie, dus dan moet de totaalprijs weer omhoog.

Het voordeel van webwinkels was altijd de lagere kosten en de levering-aan-huis. Als je dan met je stiptheidsactie niet meer dan 50% vooruit wilt betalen, dan hoepel je maar op naar de bakstenen winkel.

Deze rechter leeft in het (bak)stenen tijdperk.

Daarvoor is Klarna :D:D

Gewoon met de banken een deal maken, via ideal 50% van de betaling op een geblokkeerde rekening plaatsen die pas de rest aan de webshop betaald na levering. Geen levering dan de betaling blokkeren en middels een korte bezwaar procedure terugbetalen. Dus banken, dit kunnen jullie makkelijk oplossen voor zowel de klant als de winkelier.

Ik vraag me af uit welk wetsartikel deze rechter deze wijsheid haalt? Volgens mij zal deze uitspraak door een hogere rechter snel naar de prullenbak worden verwezen. En het allerbelangrijkst om dit niet te willen: alle producten zullen voor de consument alleen maar duurder worden als dit regel wordt! (De ondernemer moet immers dure verzekeringen afsluiten, en/of zich indekken tegen wanbetalingen, wat hij zal doen door prijsverhogingen) Waarschijnlijk is deze rechter een pion van het grootwinkelbedrijf…

Als een ondernemer zijn klanten al op voorhand als notoire wanbetaler behandelt, dan moet hij geen internetwinkel beginnen. Dit neemt echter niet weg dat als een klant moedwillig in gebreke blijft, er een eenvoudigere methode moet zijn om toch de rekening te kunnen incasseren. Dit kan door bij een bestelling een soort contract af te sluiten waarbij de ondernemer het recht krijgt bij wanbetaling na ongeveer een maand de rekening via automatisch incasso alsnog te innen. En voor dit contract moet de klant via Ideal 3 cent betalen, zodat de ondernemer automatisch de beschikking heeft over het juiste bankrekeningnummer. De oplossing is toch simpel?

Wat ben ik blij dat ik al een tijdje uit Nederland ben vertrokken. Alles wordt uit de kast gehaald om ondernemen te ontmoedigen. Er wordt totaal voorbij gegaan aan het feit dat een koop door twee partijen wodt bewerkstelligt. De koper heeft interesse en die wil het product hebben. De verkoper wil geld verdienen en zal dus een product aanbieden.

Wanneer de koper zich kan vinden in de voorwaarden van de verkoper, wordt over gegaan tot de koop. In dit geval betaald de klant vooraf en ontvangt het product thuis.

Mocht de koper het niet zien zitten dan betaald hij niet vooraf en richt hij zich tot een andere aanbieder. Hier is totaal geen overheid of rechter voor nodig.

Men wordt namelijk niet gedwongen tot koop, het is een bewust zelfstandige overweging om te kopen of niet. Dat dit al voor de rechter kan komen geeft al aan hoe betuttelend en contra-productief de Nederlandse samenleving is. Niemand mag/kan voor zichzelf beslissen en de overheid met haar wetgeving wordt bepalend tot in de huiskamer.

Gelukkig ben ik nu woonachtig in Brazilie en heb hier mijn webwinkel, en betalen vooraf is de normaalste zaak van de wereld. Hier beseft men ten minste dat de koop op mijn voorwaarden een keuze is en geen verplichting.

50 jaar betutteling heeft Nederland gebracht waar het nu staat. Een land dat niet meer mag ondernemen en waar de koper zover wordt beschermd dat bij wijze van op het toilet nog zijn kont wordt afgeveegd omdat dit misschien niet in de juiste handen van de burger meer valt.

Zou jij als ondernemer graag willen leveren aan een klant die via het Nederlands recht wil afdwingen op zonder aanbetaling te leveren? Of sluit je dit risico liever uit, laat je de klant maar ergens anders bestellen omdat je kosten voor wanbetaling niet wil doorberekenen aan je wel loyale klanten?

Ik ben het helemaal eens met Brandenburg. Ook in onze webshop is het duidelijk hoe de policy is. Heel simpel, lange(re) levertijden waarvan je dus van te voren hoort dat die er kunnen zijn. Dan is het inderdaad de keuze van de klant; wil ik dat exclusieve product kopen en erop wachten, of wil ik morgen dat product in huis hebben, en verderop kijken of ik het ergens anders kan krijgen.

Die keuze kun je dus ook maken met het wel of niet vooruit betalen. Dat wil ik niet, dan kies je voor een andere aanbieder, dat wil ik wel, dan doe ik de bestelling, ik vink aan, de voorwaarden te hebben gelezen en ik wacht af.

Er zijn helaas te veel klanten die webshop eigenaren met voorbedachte rade een poot uit willen draaien. Er zijn weliswaar veel onbetrouwbare webshops, er zijn ook heel veel onbetrouwbare consumenten. Daarom hanteren wij het principe van take it or leave it en liever geen order dan een order met veel gezeik.

Als je een Ferrari wilt kopen zul je je ook aan de regels van de garage moeten houden en er ook een langere tijd op moeten wachten, wil je dat niet, ga je niet eens naar binnen. Tenminste, ik niet.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

Nieuwsbrief

Volg Geld & Recht op Twitter

Like Geld & recht op Facebook

Meer websites van SPN