Meld u aan voor de nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en maak kans op een iPad Air 2 t.w.v. €499!

Bedankt voor het inschrijven op onze nieuwsbrief!

Onderhoud kan goedkoper

Zelf doen en het nieuwe rijden

09 Oktober 2011Erik Bogaards

Beurten overslaan is geen goed idee, maar toch kunt u besparen op het onderhoud van uw auto.

Ook ooit weleens gedacht aan het uitstellen van een beurt? Of zelfs afstellen? Dat scheelt een hoop geld. Paul de Waal van de Bovag, brancheorganisatie van meer dan tienduizend garagebedrijven, vindt het een erg onverstandige manier van geld besparen.

“Het is verleidelijk, maar je schiet er niks mee op. Rij je door met versleten remblokken, dan moeten straks ook de remschijven vervangen worden en sta je voor veel hogere kosten. Zo is het met veel meer onderdelen.” Het klinkt overtuigend, maar de Bovag blijft natuurlijk de belangenbehartiger van de garagehouders, die gebaat zijn bij zoveel mogelijk servicebeurten.

Zelf doen
Maar ook P. Plooij, eigenaar van de Doe Het Zelf Garage in het Utrechtse Westbroek, zweert bij de geregelde servicebeurt. In zijn garage komen jaarlijks honderden automobilisten de servicebeurt van hun auto zelf doen voor €15 per uur. Wie een beetje handig is, kan zo op een beurt tientallen euro’s ‘uurloon’ besparen. Ook Plooij waarschuwt voor het uitstellen van beurten. “Regelmatig onderhoud hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Al zijn er natuurlijk wel grenzen. Je kunt olie van €2 krijgen en van €15. Daar zit echt wel kwaliteitsverschil tussen. Maar verder: laat op tijd de olie verversen, zorg voor nieuwe filters, kijk remmen en banden na. Voor een paar tientjes sta je zo weer veilig op de weg.”

reparatieMinder beurten
Dat veel automobilisten garage­rekeningen met argusogen bekijken, komt ook omdat het lijkt of het onderhoud steeds duurder wordt. Paul de Waal van de Bovag heeft daar wel een verklaring voor. “Mensen vergeten dat ze veel minder vaak in de garage komen. Vroeger moest je elke 10.000 kilometer naar de garage, maar nu is dat kilometertal ten minste verdubbeld. Het kan zelfs zo zijn dat een auto een jaar lang geen beurt nodig heeft. Maar uiteindelijk moet er dan wel meer gedaan worden dan enkele jaren geleden. Denk maar aan de airco, die hadden de meeste auto’s niet.” Bovendien, geeft De Waal aan, waren veel kleinere reparaties vroeger goedkoper omdat er één onderdeeltje vervangen kon worden. “Een los lampje vervangen is er vaak niet meer bij, er moet een heel nieuwe koplamp in. Daar verander je niks aan.”

Dure garages
Door de hoge kosten vluchten veel klanten naar de onafhankelijke garage. De merkdealers hebben de naam duur te zijn met service en onderhoud. De Bovag doet dat af als beeldvorming. Ze hebben het laten onderzoeken en wat bleek? De merkdealers houden zich nauwgezetter aan het onderhoudsschema van de fabrikant zonder daar hogere prijzen voor te rekenen. Een grote beurt kost volgens het onderzoeksrapport bij het onafhankelijke autobedrijf gemiddeld €252 en bij de dealer €240 (ex btw). Bij prijsvechters zoals Kwik-Fit is het verschil groter: zij rekenden gemiddeld €189 per beurt. Dat lijkt een koopje, maar ze hielden zich minder goed aan de fabrieksvoorschriften van de geteste auto’s.

Door het nieuwe rijden gaan banden en motoronderdelen langer mee.

Naar het begin van dit item

Andere rijstijl
Als bezuinigingstip beveelt De Waal, naast geregeld onderhoud, het nieuwe rijden aan (zie kader). Al ruim vijf jaar hamert de overheid erop rustig te rijden om het milieu te beschermen. Maar belangrijker voor de meeste automobilisten is dat daardoor de kostenbesparingen aan brandstof en onderhoud aanzienlijk zijn. De Waal: “Met het nieuwe rijden bespaar je 10 procent op de brandstof. Bovendien slijten de banden minder, zeker als je regelmatig de spanning controleert, en ook motoronderdelen gaan langer mee.”

       Hoe gaat het nieuwe rijden?

Naar het begin van dit item
  • Schakel zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling en rij zoveel mogelijk met een gelijk-matige snelheid. U kunt best 50 km/u rijden in z’n vier en vanaf 80 al in z’n vijf. Vaak remmen en stevig optrekken veroorzaken bij uitstek slijtage en stimuleren het brandstofgebruik.
  • Kijk goed om u heen hoe het verkeer zich ontwikkelt. Minder eerder gas als het stoplicht op rood staat. Reageer tijdig op aanwijzingen van de matrixborden boven de snelwegen.
  • Boven een snelheid van 110 km/u gaan auto’s relatief meer brandstof verbruiken.
  • Al kost starten brandstof, zet de motor toch af als het even kan. Het loont al bij een stop van één minuut.

Meer artikelen in special Met de auto op weg

37 reacties

ik heb het ook gedaan het nieuwe rijden maar ik stop er mee met 33000km nieuwe bougies moet 60000 zijn à€172 kan ik veel benzine voor krijgen en ergenis voorkomen.

Daar waar de beschaafde wereld ophoudt begint het garage bedrijf..

Goed onderhoud van je auto is van levensbelang en bezuinig niet op de regelmatige beurt, ikzelf zou het kunnen doen en ga toch altijd naar de garage omdat de technische apparatuur die in de garage aanwezig is bij mij ontbreekt.
Autorijden is duur en heb je moeite om alles te bekostigen doe de auto dan weg en neem een taxi of openbaar vervoer.

Gezien de prijzen die ik lees ga ik liever naar een vertrouwde monteur die al jaren mijn auto in eigen tijd na kijkt, bespaart mij veel geld, en de kwaliteit is goed. Ook dat is een vorm van verantwoord onderhoud.

Mondeo met 2 ton op de teller: € 150,— ex BT en onderdelen voor een beurt, bij de dealer. Niet te duur he?

Dat overschakelen bij bepaalde snelheden, gelijke snelheid, en afremmen op de motor leerde ik al 20 jaar geleden van mijn rij-instructeur. Het werkt echt en is veel prettiger voor iedereen want je bent veel duidelijker voor je medeweggebruikers. Autorijden is net als met financieel en sociaal verkeer: teveel mensen (al dan niet met een behaald papiertje) die denken dat ze weten wat ze doen en nog geen inzicht hebben.

Minder gas als het stoplicht op rood staat. Wat voor kleuren kunnen stoplichten dan nog meer hebben?

Er is een merk dat 7 jaar garantie geeft. Als je minder dan 10.000 km per jaar rijdt moet je toch ieder jaar een kleine en een grote beurt laten doen anders verlies je de garantie. Deze garantie is dan peperduur omdat een grote beurt ongeveer 340,— euro kost.

240 voor een grote beurt? bij volvo vragen ze voor een kleine beurt al bijna 500 euro! ik rij 80.000km en dan heb ik voor rond de 300 euro een beurt waarbij filters en olie worden vervangen. remblokken alleen indien nodig. bij de meeste dealers wordt je opgelicht waar je bijstaat! bovag kan het mooi vertellen maar ze kletsen lekker mee met de autofabrikanten!

Een grote beurt kost volgens het onderzoeksrapport bij het onafhankelijke autobedrijf gemiddeld €252 en bij de dealer €240 (ex btw
Bij garage VETOS in Nieuwkuijk vraagt men ca €.500
voor een grote beurt Hoe kan dat dan ?

ik rijdt het merk met 7jaar garantie. Vorig jaar nieuw gekocht, nu eerste onderhoudsbeurt gehad. 7500 km op de teller, 184,= euro betaald bij VABO in Den Bosch en hoef volgend jaar pas weer terug te komen!

IK rij mazda 626 doe zelf en beurt 1 keer per jaar als je olie goed is rijden maar. deze auto kst maar 40euro per 2 jaar rij 5000 km per jaar.

Ik rij electrisch. Mijn eerste beurt bij 20000 km ( 9 maanden rijden ) koste mij 1 uur arbeidsloon en een interieur luchtfilter. Tot. 140€. ….

Ik onderstreep de reactie van jan: Daar waar de beschaafde wereld ophoudt begint het garage bedrijf.

Koop een goede mercedes 500 se oltimer Op Gas

Goedkoop

Geen wegenbelasting Regelmatig even een filter vervangen en bougie,s om de 10000 en we blijven echt lachen. p.s deze auto is nog van kwaliteit en degelijkheid dus geen rommel.

heb een opel astra 1,6 injectie moest thermostaat sensor distriebutieriem vernieuwen bij de garage waar ik al 23 jaar kom kosten 128 euro hijliet mij de kapotte onderdelen zien dat is een redelijke prijs ging eerst bij de opel dealer langs kosten 375 euro ja u leest het goed dat de bovag hier eens iets aan doet aan die afzetterij.

Auto’s zijn zeer complex, als een garage nooit de accu doormeet, computer uitleest of airco bijvult dan kan deze goedkoop lijken bij een beurt. Totdat de auto een keer niet start of de airco gaat kapot. Een dealer zal over het algemeen ook meer kennis en voorraad hebben in het geval van verrassingen buiten de olie/banden/bougies/remmen.
Neem voorbeeld auto’s die bij een nieuwe accu ‘geprogrammeerd’ worden voor de juiste laadstroom, anders gaat de accu minder lang mee of geeft na korte tijd al problemen.

Mijn 2 tips zijn : de kleine beurten overslaan ( bij mijn dieselauto om de 15.000 ) en zelf even oliepeil, bandenspanning en accu controleren en de 30.000 km grote beurt bij een vaste vakgarage ( geen dealer), tevens lid van een vakgarage-keten.

Voorbeeld van besparen: Kleine beurt laten doen bij Kwik-Fit voor een aanbiedingsprijs van €47,50.
Bij de dealer is dit een basisbeurt en die zou mij 174 euro moeten kosten! Bij Kwik-Fit was ik er constant bij en het werdt perfect gedaan. Dus het kan toch wel!En €19,95 voor een APK keuring,dat is toch geen prijs.Probeer dat eens bij een dealer.

Ik heb even gekeken bij kwikfit va 69,00 en dan
contr.punten 20 heb er nooit zo’n goed gevoel bij
ze zijn nooit op de hoogte van fabrieks terugroep acties als er wat buiten de garantie stuk gaat geen coulance meer tegenwordig,zomaar 5jaar
o ja keek nog even op m;n onderhouds rapport
tel er zomaar 143 en ja daar komt dan het prijs verschil vandaan en bij de beurt was de apk gratis
en vaak wordt goedkoop ineens duurkoop

dan lees op internet maar eens de ervaringen van mensen die bij kwik-fit zijn geweest.ben er 1 keer geweest maar nooit meer.ik zal mijn auto ook nooit meer alleen achter laten bij een garage want je word opgelicht waar je bij staat en zeker als alleenstaande vrouw.ik moet precies zien en weten wat er gebeurd al moet ik er de een hele werkdag zitten maar mij vangen ze niet meer.

Piet van de Peut, Zondag 29 April 2012 14:29

Ik zou mensen adviseren om vooral te kiezen voor een onafhankelijke garage. Die niet in een duur pand zit. Misschien iets verder weg van een grote plaats.
Al die luxe betaal je voor in het uurtarief.

Dit speelt vooral als er een reperatie dus ik heb het niet over onderhoud moet plaatsvinden.

Het uurtarief is bijna altijd doorslaggevend en verschilt gigantisch.

Vraag daar altijd om evenals een offerte.
Dat voorkomt verrassingen achteraf.

Gebruik nooit goedkope olie. Je geeft jezelf tocht ook geen bijna bedorven voedsel. Olie is het hart van de motor. Te vergelijken met het bloed van het lichaam. Daarop bezuinigen is op korte termijn goedkoop met altijd veel duurder.

Besparen op kosten kun je beter door je rijstijl aan te passen. Als iedereen niet harder dan honderd zou rijden. Luister naar de motor bij welk toerental het minste geluid maakt. Gaat deze extra “brommen” dan rijd je op het kritisch toerental en verbruikt de motor extra brandstof. Ga daar boven of onder zitten.

Dan kun je zo besparen op brandstof met 20%. Tevens belast je het mileu ook nog eens minder met extra uitstoot.
Je komt iets later aan, maar wel veel minder gestresst.

Succes ermee

heb een volvo gehad die stotterde af en toe .bij een zgn algemene garage diverse keren na laten kijken geen resultaat .wel paar honderd euro lichter .

toen naar volvo garage gegaan .10 minuten werk 25 euro lichter bleek een geoxideerde stekker te zijn .volvo heeft nooit meer gestotterd .

een merk garage kan nl heel je electra via de computer uitlezen .een algemene garage kan kan dat vaak niet want die software is schijnbaar niet te betalen daarom duurt het langer voor die een probleem gevonden hebben .

Ik was bij fiat en nu bij seat .ong 150 euro kwijt voor de jaarlijkse beurt .

Welke auto je ook rijd ze zijn allemaal duur in brandstof of onderhoud, ze willen toch dat we wat aan het milieu moeten doen, nou maak de elektro auto goedkoper en vervang die voor de benzine, diesel, gas. Want door benzine, diesel, gas wordt de wereld er ook niet beter van.

Grootste probleem is dat de APK keuring niet onafhankelijk is, ik bedoel de garage die keurt repareert ook.
Ik kan het weten want ik heb gewerkt als servicemanager/werkplaatsreceptionist.

kijkt u eens op site van auto van Berkel uit Den Bosch zij komen met de Cyclone-x en staan als autodealer van Ford, Nissan en Hyundai daar volledig achter.

Volgens de website worden er leuke besparingen gerealiseerd zowel voor nieuwe alsook oude auto’s
op benzine, diesel.

Ook sluit dit mooi aan bij het nieuwe rijden.

Een keer in 2004 een nieuwe Renault Espace gekocht. Ik ben nog nooit zo teleur gesteld in een merkdealer en de kwaliteit van een auto.. Elke 60.000km een nieuwe turbo. Bij Renault € 3800 per keer, elders € 1800. Ook met veel reparaties ben ik bedonderd door de merkdealer. Na 130.000 km en veel kosten, ondanks uitgebreide garantie, de auto na 6 jaar maar weg gedaan. Nooit meer Renault. Nooit meer een merkdealer.

ik heb nu een nieuwe auto die 2jaar en 3maanden is , slechts 12000 km op de teller. ik rij heel zuinig bij 50 zet ik hem al in zn 5 , dit geeft de auto dan ook zelf aan boven de 2300toeren staat er shift … ik heb alleen een stukke lamp gehad ik vond dit al duur 22euro voor 5min werk. had het beter zelf moeten doen. maar heb ze spullen niet om het luchtfilter te verwijderen

Mijn vraag is waar is de veiligheidskeuring gebleven van vroeger ik bedoel dat groene teken op de voorruit. Koste niet veel geld maar werkte heel goeden betrouwbaar.
Jan Visser

goedendag

Bent u behoefte aan een lening voor deze Kerstmis en Nieuwjaar? zoals lening af te betalen uw dept, Koop een
auto van uw eigen, een huis bouwen van je eigen of om uw huur te betalen en financiële problemen op te lossen, neem dan contact met ons vandaag meteen barrywhiteloanfirm007@outlook.com

Ik kocht in 2010 een renault espace 3 met 240K op de teller: nooit olie vervangen, af en toe een nieuw remblokje, voor 5 tientjes een wiellager vervangen (gekocht via Ebay voor 1/10 van de dealerprijs) 1x CO-waarde te hoog en door gasbedrijf voor 100 euri verholpen. Dus vier jaar gereden voor zeg 300 euro aan onderhoud. Ik steek een dikke vinger op naar alle dealers en bovag-garages. Had ik mij aan de richtlijnen gehouden dan was mijn auto nu van goud!!

Ik heb een Opel Astra GTC van 2009 en normaal ging ik voor onderhoud naar de Opel dealer maar nu ga ik naar een Bosch car service scheelt op een grote beurt al gauw €150 / €200 en dat is toch geld.
Voor een auto van 6 jaar kun beter naar een universeel bedrijf gaan mijn dealer is er niet blij mee en komt met smoesjes om toch maar onderhoud bij hun te komen laten doen.

ik ga altijd naar een universeel bedrijf waar niet het vel over m’n neus gehaald word,bijvoorbeeld ik ging naar de citoen dealer want mijn kachelradiateur was kapot ik vroeg wat gaat dat kosten dat was ongeveer 900 tot 1000 euro ik vroeg zo duur ja het hele dasbord moet eruit en een dag werk.
Ik naar m’n garage waar ik altijd komt daar was het 375euro en een halve dag werk, plus een leen wagen.

Ik heb nog een ouderwetse technische opleiding genoten en weet daarom wanneer en hoe vaak het onderhoud van mijn Volvo diesel nodig is. De aangegeven intervallen zijn echt niet nodig als je maar goed de veiligheidspunten in de gaten houdt zoals remblokken remvloeistof, banden(spanning), verlichting en de verschillende oliepeilen.
Bijna alles doe ik zelf en als ik er geen zin in heb of er is speciaal gereedschap nodig weet ik wel iemand die het goed doet voor een normaal bedrag en niet de garage voor meer dan €50,- per uur die je ook nog eens vaak belazeren.

“Door de hoge kosten vluchten veel klanten naar de onafhankelijke garage. De merkdealers hebben de naam duur te zijn met service en onderhoud. De Bovag doet dat af als beeldvorming”.
Dan moeten ze mij toch maar eens uitleggen waarom nieuwe banden bij de dealer mij €193 en bij de prijsvechter €105,- per stuk kosten?
Verschil: bijna € 180,- voor 2 banden.

Waarom is een origineel luchtfilter bijna 3 keer zo duur bij de garage. Besparen?koop via een internetbedrijf een luchtfilter. Scheelt zomaar 20 euro, zelf vooraf de ruitenwissevloeistof bijvullen scheelt 4 euro. Simpele dingen die je zelf makkelijk kunt doen. En nog steeds snap ok niet waarom ik 70 euro per uur betaal voor een leerling monteur. BOVAG?En dat klein materiaal steeds weer. Vergeet ook de Haagse roverbende niet die voor 21% meedoet.

Meer websites van SPN