Waarom is vakantiegeld zo zwaar belast?
Mijn vakantiegeld is ruwweg gelijk aan een maandsalaris. Toch blijft er op het loonstrookje minder van over. Hoe komt dat?
Mijn vakantiegeld is ruwweg gelijk aan een maandsalaris: 8 procent van 12 maandsalarissen is gelijk aan 0,96 maandsalaris. Toch blijft er op het loonstrookje minder van over. Er staat zelfs bij, dat het tegen ‘bijzonder tarief’ belast wordt. Waarom pakt de fiscus meer af van het vakantiegeld dan van het normale loon?
Het verschil is dat het gewone loon op het loonstrookje wordt belast tegen een progressief tarief: een stukje tegen 32 %, een stukje tegen 42 %, misschien zelfs een deel tegen 52 %. De schijven van de inkomstenbelasting worden in het klein toegepast op elk maandsalaris. Bovendien gelden er heffingskortingen: elke maand wordt een twaalfde van de algemene heffingskortingen en de arbeidskorting van loonheffing afgetrokken.
Het vakantiegeld profiteert hier allemaal niet van. Het wordt belast alsof het bovenop uw jaarinkomen komt, dus tegen het ‘marginale tarief’. Met een modaal loon is dat 41,85 %. Op de strook heet dat het ‘bijzonder tarief’, maar het is geen bijzonder tarief: het is gewoon het normale tarief voor elke euro die bovenop uw standaardsalaris komt. Zoiets wordt in de regel ook met andere bonussen zoals een 13de maand gedaan.
Voorheffing
Is het jaarsalaris erg laag, dan kan er toch voor worden gekozen om het vakantiegeld volgens het normale tarief te belasten. Bedenk tot slot dat de belasting die uw baas inhoudt, alleen een voorheffing is. Bij de uiteindelijke aangifte worden alle mogelijke ongerechtigheden gladgestreken.

Peter Rokers, Donderdag 14 Mei 2009 21:21
Volgens mij was vakantiegeld onderdeel van het loon. Doordat ik vorig jaar de laatste betaling van de Sociale Dienst in januari kreeg kreeg ik ook extra inkomen en viel een gedeelte in een andere schijf. En waar hadden we het nou over ? Een brutoloon van 22000 euro en totaal raar bedrag van de Sociale Dienst die eigenlijk niet klopte, maar die ze zelf ook hebben doorgegeven. De Sociale Dienst en regelen ? Ben je jaren zoet mee. Krijg mooi nog iets van 1800 euro terug. Wegens chronische ziekten. Jaar daarvoor 2100 TBU. Blijft dus weinig over van het netto-inkomen. Schulden.
Zeist
Michael Kolmer, Vrijdag 15 Mei 2009 16:59
Om precies te zijn: vakantiegeld is het geld dat je in plaats van loon krijgt als je "vakantiedagen" opneemt . Wat in de volksmond vakantiedagen heten, zijn eigenlijk de verlofdagen waarvoor je ondanks niet werken toch geld krijgt: het vakantiegeld. Waar het hier over gaat is de 8% van het verdiende salaris wat je als bonus krijgt om bv. aan een vakantie uit te geven: de vakantieTOESLAG.
Deventer
Johan Willem van der Es, Vrijdag 15 Mei 2009 21:22
Ik kijk er niet eens meer naar.
Gezien de belastingdruk is het ronduit bizar te noemen, dat er in Nederland een Begrotingstekort is.
Ons land wordt extreem-inefficiënt bestuurd.
Ridderkerk
Peter Rokers, Zaterdag 16 Mei 2009 10:01
Volgens mij krijg je in de vakantiemaand ‘dubbel’ uitbetaald ? Je normale loon, omdat je jaarsalaris gedeeld wordt door 12 en het vakantiegeld (minder dan een maandsalaris). Maar telt gewoon allemaal voor het bruto jaarsalaris wat je opgeeft aan de belastingdienst. Als je dat doet zoals ik. Die schijven lopen heel raar.
Zeist
Eric van Giessen, Zaterdag 16 Mei 2009 10:16
Ik neem in mijn onderhandelingen met een werkgever altijd mee dat ik geen vakantiegeld wil evenals ik geen pensioenregeling wil.
Meer in het handje (trek er zelf wel rente van en niet mijn baas), en ik bepaal zelf wanneer ik stop met werken, voor je het weet moet je tot je 70ste.
Niet alles hoeft verzorgd te worden van de wieg tot het graf.
Delft
Rob van der Burg, Zaterdag 16 Mei 2009 13:53
Waar het hierom gaat in dit artikel is, dat veel mensen denken dat alle extra’s boven het loon zwaarder belast worden. Veel gehoorde kreet is "overwerken doe ik niet meer, wordt teveel belast". Maar zoals het artikel al aangeeft is dat niet zo. Aan het eind van het jaar wordt alles weer rechtgetrokken. Weleens een apart kader op het belastingformulier gezien voor het invullen van overwerk, vaknatietoeslag e.d? Nee toch. Wanneer je teveel van die extra’s hebt dan kom je in hogere belastingschijf. Daar zit de pijn.
Delft
Walter Bril, Zaterdag 16 Mei 2009 16:18
Geheel mee eens. Heb ik dus ook gedaan. Geen vakantiegeld, geen pensioen. Helemaal kaal. Gewoon zelf regelen. Hoe moeilijk is dat?
Rotterdam
Peter Rokers, Zaterdag 16 Mei 2009 18:01
Van een minimumloon valt er niks te regelen en zeker niet als je werkloos wordt. Maar van mij mogen ze het afschaffen. Je hebt bazen waar je het misschien mee kunt regelen, maar niet in alle sektoren zijn ze zo behulpzaam. Heel moeilijk voor sommige mensen zeker met die woekerpolissen.
Zeist
freekie bors, Zaterdag 16 Mei 2009 22:53
Met ander woorden, part-timers houden relatief veel meer over van hun standaard maandloon.
Alles wat je meer werkt dan pak hem beet 50% wordt net zo zwaar belast als het vakantiegeld.
Het is de onwetendheid van de werknemer en kuddegedrag dat dit fabeltje in de wereld blijft bestaan.
Helaas zal het ook nooit verdwijnen!
Castenray
Rudolf van Rosse, Zondag 17 Mei 2009 15:02
In feite komt het er voor een werkende, AOW’r en uitkeringstrekker op neer dat iemand anders van het geld 11 maanden rente trekt en dat de belastingdienst als je het uiteindelijk uitbetaald krijgt het renteverlies ook nog eens op jou verhaald.
En heel veel kleine burgers hebben dit "vakantiegeld’ nodig om hun schulden te saneren, hetgeen vooral voor gescheiden bijstandsmoeders een absoluut feit is. Ook veel ouderen hebben nooit vakantie en betal een broodnodige aankoop van het vakantiegeld.
Rotterdam
freekie bors, Zondag 17 Mei 2009 16:02
Sinds wanneer krijgen bijstandstrekkers vakantiegeld??
Dat mag dan meteen stopgezet worden.
Let wel: ik bekritiseer niet de hoogte van de totale uitkering.
Castenray
Peter Rokers, Zondag 17 Mei 2009 16:46
Iedereen krijgt in principe vakantiegeld. In de bijstand wordt het maandelijke ingehouden op de uitkering om vervolgens 1 keer per jaar uitbetaald te krijgen. Voor een stel is dat het minimum, bijna 1300 euro per maand, maar daar gaat dan 50 euro vakantiegeld op. Trek zelf je konklusies of ze inderdaad vakantiegeld krijgen. Ik zit nu in de UWV-ZW en krijgt 286 euro per week inklusief vakantiegeld. Over de AHK heb ik het maar even niet. 2 inkomsten vallen in 2 verschillende schijven als je pecht hebt. Logisch zou je ze zeggen.
Zeist
ton coli, Maandag 18 Mei 2009 08:21
beste rudolf van rosse
is het dan zo erg als je een beetje vakantie geld krijgt die je zelf betaalt ik ben straks zelf werkeloos na 33 jaar werken dan ww en dan in de bijstand ben 52 jaar en zoals ze bij het uwv zeggen waarschijnlijk is er voor u op de arbeidsmarkt geen werk ivm uw leeftijd dus ik word ook bijstand trekker niet omdat ik dat leuk vind, heb wel 33 jaar premies betaalt maar dat vergeet u natuurlijk,en dan vertel ik u ook dat ik waarschijnlijk ook miojn huis kwijt raak dat is de dank van nederland voor al die jaren hard werken
‘s-gravenhage
Rudolf van Rosse, Maandag 18 Mei 2009 13:14
Freekie bors Castenray:
Het stukje waarop U reageert is NIETdoor mij geschreven! Ik vind dat U het volste recht hebt op Uw vakantiegeld en een uitkering na zolang gewerkt te hebben. Door mijn werk heb ik duizenden bijstandtrekkers leren kennen die vaak heel lang gewerkt hadden en die dankzij hun werkgever en de overheid uiterst miserable behandeld werden.
Rotterdam
Johan, Vrijdag 20 April 2012 12:31
Dat komt omdat wij in een land wonen waar we ongestrafd berooft worden van alles wat je met hard werken verdient.
Johan Drent, Vrijdag 20 April 2012 16:25
Ook dit is een regeling om de overheid te voorzien in zijn onmetelijke hebzucht en geldhonger. In vele landen (oa Duitsland) is dit niet het geval. Misschien dat daarom daar de economie wel steeds blijft groeien en hier niet.
Eric, Vrijdag 20 April 2012 23:39
Het loont totaal de moeite niet om extra te werken e.d. als dit alles tegen 52 % belast wordt. En dan wil de PvdA zelfs naar een toptarief van 60 %. Dan stop ik dus echt met werken in NL.
C.Hoogerbrug, Zaterdag 21 April 2012 10:04
Voor de mopperaars in deze rubriek wil ik er op wijzen dat deze rechtse regering er ook niets aan doet!! Ja zelfs wordt er overal op gekort!! Leuk hè!!
ikke, Zaterdag 21 April 2012 13:50
Dat komt omdat je in NL woont en dus onder de nederlandse inkomstenbelastingtarieven valt. Die belasting is in de periode 1940-1945 door onze buren ingevoerd. Op dit moment kennen de duitsers ook een 45,5% tarief. Dat betaal je als echtpaar over het deel dat je samen boven de euro 500.000 verdient. Of alleen over het deel dat je boven de euro 250.000,= per jaar aan inkomen hebt. De belastingdruk is daar dus tientallen procenten lager. Vandaar dat de duitsers zelf nog geld vrij te besteden hebben en u niks.
Peet, Zaterdag 21 April 2012 18:46
@Ikke Leuk! en nog steeds bedanken we de USA voor het verslaan van de Duitsers tijdens WO2.
ben, Zondag 22 April 2012 03:03
alles is belast en met deze crisis word het alleen maar erger
wat dacht je van wegenbelasting voor scooters, brommers en fietsers!?
dan haal je een poen binnen!!
nu maar hopen dat er snel een 3e wereld oorlog uitbreekt
zal een hoop problemen oplossen.
pelzer., Maandag 07 Mei 2012 16:11
10 nieuwe straaljagers(jfk) weiniger en begroting is rond.hebben we toch niks aan in dit kikkerland.
Joop, Dinsdag 15 Mei 2012 12:37
Aan Walter Bril en Eric van Giessen:
In 9 van de 10 gevallen betaalt de werkgever ook een bijdrage aan je pensioen en je pensioenbijdrage betaal je uit je brutoloon. Niet erg voordelig dus (lees: slim) om dit uit je netto loon zelf te gaan sparen. En het loon dat je in de plaats van je vakantietoeslag krijgt is net zo zwaar belast als je vakantiegeld.
Juan delapenja, Woensdag 16 Mei 2012 07:25
Wat ronduit belachelijk is, is dat mensen die een bijstand trekken/ontvangen OOK vakantiegeld ontvangen bovenop hun uitkering. Hebben zij niet het hele jaar vrij ?? Maarja de werkende mensen mogen dit betalen via het speciale tarief, met dank aan links…
corry, Vrijdag 18 Mei 2012 09:17
Mensen die een uitkering hebben krijgen geen vakantiegeld op hun uitkering.
Het bedrag dat ze aan vakantiegeld krijgen is eerst iedere maand van de uitkering afgetrokken en krijgen ze 1x per jaar als zijnde “VAKANTIEGELD”. Ze betalen het dus zelf.
Grapjas als je geen idee ergens over hebt hou dan je mond.
Wilma, Vrijdag 18 Mei 2012 12:23
Uitkeringen worden betaald minus het vakantiegeld wat opgespaard wordt om in de zomer een klein beetje extra te hebben. Zo voorkom je nog nog eens meer tweedeling (eo criminaliteit)in de maatschappy. 8% van net genoeg om van te leven is iets hééél anders dan 8% van bijv de miljoenen die voetballers krijgen.
NB zelf krijg ik helemaal geen vakantiegeld. Mijn kleine uitkering (FPU) is inclusief € 920,00 per maand. Lekker luxe nietwaar?
Piet, Vrijdag 18 Mei 2012 14:40
Beste Juan delapenja,
Misschien hafd je nog niet in de gaten dat de vakantietoeslag van een bijstandsinkomen gewoon maandelijkswordt gereserveerd en jaarlijks wordt uitbetaald dus niet boven op de uitkering.
p.j.van gemert, Vrijdag 18 Mei 2012 16:38
waarom moet hetvakantie geld zo zwaar belast worden .omdat wij allemaal mee moeten betaalen voor heel de regeering, waarom moeten die 12000.duizent euro verdienen en wij maar 20000 duizend netto.ik zou het zo doen niet werken geen loon.en dat ze eerst maar een regeling moeten treffen . met de arsiel zoekers wand daar is het allemaal mee gekomen,als ze allemaal 52 jaar weken als ik dan was er geen tekort. bij voorbaat mijn dank.
Henk, Vrijdag 18 Mei 2012 20:35
Tsja vakantiegeld komt uit de koker van de zorgzame overheid, geef de werknemer gewoon 8% meer loon en laat deze zelf sparen voor zijn vakantie.
Zo ook met vakantiedagen….of snipperdagen… Betaal de medewerkers gewoon voor elke dag dat deze werkt.
Het is Simpel, Zaterdag 19 Mei 2012 09:22
Weg met de luchtmacht, Marine en de Landmacht. Dan heb je opeens een begrotingsoverschot. Nederland heeft toch nooit serieus mee kunnen vechten als het erop aan komt. Verder: de overheidsorganen met de helft inkrimpen en versoberen. Tot slot: Uitkering? => Gemeente werk! Schoonmaken, plantsoen enz. En die kut mentaliteit dat je 25 jaar heb gewerkt en premies hebt betaald is voor de zotte. Gewoon werken met je luie reet!
Knife1977, Dinsdag 22 Mei 2012 17:12
Sommige mensen hebben het echt niet makkelijk. zeker als je in de uitkering zit. een extra’tje is een ieder gegund. maar als ik zo de reacties lees. dan is het mij wel duidelijk waarom sommigen geen werk hebben. Maar ja. je kunt 2 dingen doen. kop houden en doorgaan of emigreren naar een land waar het volgens jou beter is.
wiel.38, Zaterdag 26 Mei 2012 09:17
waarom pikken wij Nederlanders alles ook de verhoogde eigenbijdrage moeten wij niet eens heftig protesterenen ongehoorzaam worden.
Arnold, Zaterdag 26 Mei 2012 13:12
Al met al haalt de overheid zo’n 65% van uw inkomsten weg via de sociale lasten en belastingen, 35% rest voor u. Waarom de burger hier niet harder tegen protesteert is voor mij onbegrijpelijk.
Eigenlijk zou er, net zoals in Frankrijk, een wet moeten komen die belastingen en sociale lasten beperkt tot maximaal 50%. De helft voor de staat en andere helft voor degene die er voor werkt.
Arie uit Utrecht, Zaterdag 26 Mei 2012 13:20
Helaas snappen veel mensen of willen ze het snappen hoe het nu precies zit en gaan ze mopperen, klagen en anderen de schuld geven. En het is toch zo duidelijk als je het artikel lees. Je betaal nu iets meer maar krijg als je inderdaad teveel betaalt het geld gewoon terug. Niets aan het handje dat is als 50 jaar zo.
Mr. W. van Dijck, Zaterdag 26 Mei 2012 14:23
Er staat op veel loonslips:percentage bijzonder tarief. Zelfs bij de overheid. Bedoeld wordt: percentage bijzondere beloningen. Dit zijn beloningen die je incidenteel ontvangt. Veel werkgevers, met name die die veel part-timers in dienst hebben betalen het vakantiegeld maandelijks uit bij het loon. Dan wordt het vakantiegeld ook volgens de normale tabel belast. De tabel bijzondere beloningen probeert dat tarief te benaderen alsof he vakantiegeld maandelijks, bovenop het maandloon wordt genoten. Mocht dat teveel of te weinig zijn dan wordt dat via een aanslag inkomstenbelasting weer rechtgetrokken.
Jan Odijk (San Diego, CA., Maandag 28 Mei 2012 05:23
Omdat de regering de pest er in krijgt als je plezier heb op je vakantie.
Grada, Vrijdag 01 Juni 2012 12:31
Waarom mopperen op de mensen die een uitkering krijgen, denkt u dat ik niet veel liever werk?
Leef zelf maar eens van 800 euro netto!!!!!
Ben helaas afgekeurd, doe nu vrijwilligerswerk en mantelzorg,ook zeer zwaar!
Maarten Oomen, Vrijdag 01 Juni 2012 13:27
De gehele subsidie-/ambtenarencultuur eruit gooien. Ambtenaren, subsidie-trekkers laten verdienen naar prestatie, dit alof het hun eigen bedrijf is. Moet je eens opletten hoeveel belastinggeld dat bij elkaar scheelt!
Ruud, Vrijdag 01 Juni 2012 14:12
De fiscus, nou ja Het Rijk, en de werkgevers hebben dat handig geregeld. Ze pikken eerst een jaar lang de rente van je “vakantiegeld” dat een gewoon onderdeel van je loon is dat ingehouden wordt en dan in een bepaalde maand wordt uitbetaald. Omdat het Rijk nooit genoeg heeft wordt het niet belast zoals je gewone loon dat voor een normale werknemer/gepensioneerd/uitkeringstrekker niet bepaald een vetpot is maar wordt er een fiks bedrag extra berekend. Dat is al v.a. de invoering van “vakantiegeld” zo geweest. En dat kost je meer dan 40% van het beetje dat je krijgt.
Xativa, Vrijdag 01 Juni 2012 14:13
Inderdaad vakantiegeld spaar je zelf. En sommige die zeuren hoop ik dat ze zelf in de bijstand komen want dan kunnen ze er over meepraten. Het is echt niet leuk. bijstand is op zich tijdelijk. Maar vele worden er levenslang naar toe gestuurd omdat ze te oud,ziek of wat dan ook zijn. De overheid die nu aan het halen is bij de burger is dom bezig. Beter is om in hun eigen vlees te snijden. Zelfs mensen die bij de overheid werken zijn het met mij eens. Er kan miljarden worden bespaard door efficient te werken bij alle overheidsdepartementen Maar als je dat wilt wordt je als medewerker eruit gedonderd. Als de overheid in zijn eigen vlees snijd is het ook minder afhankelijk van de burger. En hoeft de burger niet steeds op te draaien als er minder geld binnen komt.
P.Lakeman, Vrijdag 01 Juni 2012 14:46
Beste mensen allemaal wat klagen we nu we wonen in een der rijkste landen van de wereld en maar klagen . Als het u nu echt niet aanstaat verhuis dan naar bijvoorbeeld Afrika of zuid amerika dan bewijst u nederland nog een dienst ook , voor u komt een werkloze ook weer aan de slag .
Groeten in het betere buitenland Piet.
hans rijnbergen, Vrijdag 01 Juni 2012 18:25
Zo te lezen wordt er wat afgeleuterd in nederland
peter jasper, Vrijdag 01 Juni 2012 19:11
Ik woon in Portugal voornamelijk vanwege het klimaat. Vanmorgen naar het ziekenhuis geweest in Faro omdat ik een bloeduitstorting heb in mijn oog
Ik moest direct euro 20 betalen en 3 uur wachten
De “dokter” zei, dat is geen infectie maar een gevolg van te hoge bloeddruk.
Ga maar naar de kamer aan de overkant, zei hij.
Wat ik daar zag griezel ik nog van. Allemaal oude mensen, wel 15 in een kamer, lang de wand op stoelen, kotsent, snuivend naar lucht, half dood,
allemaal met een infuus in. Wat ik toen dacht: WEGWEZEN. Dit heb ik nog nooit ergens anders gezien. Ik heb medelijden met Portugezen, oud zonder werk en inkomen Wel gratis “gezondheidszorg”, geen wegenbelasting, geen vermogensbelasting Een land om rijk te zijn
peter jasper, Vrijdag 01 Juni 2012 19:24
Het is simpel. Nederland een rijk land met gas en veel industrie en toch een begrotingstekort. We moeten bezuinigen !! Overal wordt geknipt in lonen rijk en arm moeten meebetalen Waarom niet bezuinigen op de 2e kamer, 50 leden eruit scheelt 50 × 100000, euro +, Ze voeren toch geen snars uit en/ of zijn geheel ten onrechte, bij gebrek aan beter er in gekomen. Als ze ontslagen worden krijgen ze, zeker weten doe ik dat niet, maar ik dacht wel 5 jaar wachtgeld.Waarom geen gelijkheid en ook alleen WW zoals wij. Gewone burgers kunnen ook zo maar ontslagen worden en het wordt nog gemakkelijker gemaakt. Maar na een tijdje krijgen ze een mooie baan aangeboden, Bugemeester, Wethouder, Voorzitter van een of andere vage stichting, baantje in de eerste kamer, ga zo maar door. Zorg dat je er bij komt !! Allemaal voorzichzelf geregeld, mooi he ?
peger, Zaterdag 02 Juni 2012 22:34
10 (jfk) vliegtuigen aanschaffen!!! nu er nog een vijand bij zoeken!!
mee eens, schrappen die handel, hoeven we ook niet meer tebezuinigen!
G. andringa, Maandag 04 Juni 2012 10:42
Wat een zekere ‘ben’ zegt (22 april): dat een 3de wereldoorlog een oplossing zou zijn? is ronduit BELACHELIJK! ‘ben’: Doe a.j.b. toch niet van die idiote uitspraken!
g. bubbert , Donderdag 14 Juni 2012 21:26
jong en werkloos en overal naast piesen ,niet geholpen kunnen worden en niet serieus genomen. wel wettelijke verplichtingen maar geen oplossing daarvoor dat is de harde werkelijkheid . En als je ongevraagd in de bijstand komt mag je op een houtje bijten met een stel kinders . maar hee dit is vrij nederland ben niet overspannen maar heb genoeg mee gemaakt ongewild en overkomen , waarom zeiken over vakantiegeld heb nog nooit vakantie gehad , maar heb wel te eten en een dak boven mn kop dat is toch belangrijkste !!!! mensen niet zo mauwen en aanpakken en verhapstukken .
utrecht., Zaterdag 16 Juni 2012 00:16
Ik heb wel te doen met mensen,die jaren alle premies betaald hebben en ineens zonder werk komen.
Gelukkig dat ze betaald hebben voor een vangnet,eerst de ww en je best doen om weer aan de slag te gaan.
Dan hooguit in uiterste noodzaak een beroep kunnen doen op zijn/haar van de zelf betaalde premie voor de bijstand als tijdelijkheid.
Het is wel van de te zotte dat er allerlei lieden ons land binnenkomen en gelijk hand ophouden en huisvesting eisen!
Het beste is net als Zwitserland en Amerika doen met buitenlanders,kan je zelf in je bestaan voorzien door werk of eigen vermogen?
Is dat zo,na zorgvuldige screening alleen
gewoon een verblijfsvergunning voor max 1 jaar.
Blijkt na,die periode er geen zelfstandig inkomen te zijn,gewoon ,zonder pardon weer terug vanwaar men vandaan kwam!!
Ook inburgeren met taal en kleding,een vent met lange jurk wordt echt niet aangenomen om op een vrachtauto te rijden,met uitstappen struikelt deze ongetwijfeld over zijn jurk en valt op de grond!
De niet aangepaste, komt vervolgens op kosten van de gemeenschap hier in een rolstoel iedere maand op kosten van onze betaalde premies,zijn hand ophouden.
Dat kunnen wij niet toleren en betalen,zoals nu blijkt door het giga begrotings tekort!!
Gerard, Zondag 24 Juni 2012 15:56
Begrijp sommige reacties niet goed, waarin mensen klagen over teveel belasting betalen. In Nederland is de neoliberale bezuinigingsdrift en sociale afbraak toegeslagen. Hervormen noemt Pechtold dat. Het mannetje dat Wilders graag voor een Hitler houdt, maar zelf een soort Goebels uithangt met z’n demagogische verhalen. Heeft u zich wel eens afgevraagd wat men in Den Haag doet met ons geld? Ik denk wanbeleid voeren, want NL is stinkend rijk. Het geld gaat over de balk en daarvoor moet u extra belasting afdragen van uw zuurverdiende vakantiegeld. Dat is geen kadootje, dat is gewoon uitgesteld salaris. Net als pensioen overigens. Neoliberale regeringen acht ik crimineel, omdat ze naar mijn mening stelen van het volk. Nog steeds, de peilingen laten het zien, zal zeker 2 op de 3 mensen gaan stemmen op een partij die in feite het neoliberalisme aanhangen of steunen. Neem de Kunduz-coalitie maar. Als je stemt op dit soort partijen, dan heb je geen recht van spreken meer. Dan is het eigen schuld dikke bult. Net zo erg is, dat de PVV er garen bij spint.
richard, Woensdag 22 Augustus 2012 23:41
het begind met vakantie geld . maar dat wij veel belasting moeten betalen is om onse schatkist te spekken maar de regering gooit het geld zo over de balk .
als al dat geld voorzichtig word mee om gegaan .zat er nu nog genoeg in .
maar denk maar aan fietsplan. computer alles wat wij via onse baas goed koop kunnen an schaven . denken wij maar aan de andere kant moet het geld weer terug komen.
met loons verhoging gaat het al mis .
het gaat in % bij mij is 2% van mijn uur loon niet zo veel maar mijn baas met 2% heeft elke maand al veel meer. dit moeten zij anders dan loons verhoging in euro,s 1 euro loons verhoging voor iedereen azo worden de rijken rijker.
UmpikLumpik, Dinsdag 18 September 2012 16:39
Hi I got question…I had 570E Vakantiegeld and my berau send me 261E and at my question where did they get that price they answer was that balasting for vakantiegeld is 60%, is that real ???
Yes, Dinsdag 13 November 2012 21:09
@UmpikLumpik
Yes, it is. There are high taxes on vakantiegeld. Almost 50%
Muis, Dinsdag 07 Mei 2013 22:01
L.S.,
Wat een bijzondere inzichten hebben mensen toch, daar zijn deze reacties toch wel weer getuige van. In licht van het vorenstaande wil ik graag enkele opmerkingen plaatsen. 1 Een uitkering verdien je niet. Dat kan overigens tweeledig opgevat worden en daar ben ik mij terdege van bewust. Ik hoop voor alle mensen die gereageerd hebben en in een uitkeringssituatie zitten dat zij, mits daartoe in staat zijn, alles op alles zetten om eruit te komen. 2. Diezelfde uitkering inclusief vakantiegeld wordt betaald van o.a. die belasting over het vakantiegeld! Ik snap dus niet wat die uitkeringstrekkers lopen te klagen. Hoezo???? je verdient een uitkering en het vakantiegeld wordt hiervan ingehouden om later te worden uitbetaald? Ben je helemaal gek geworden, wees blij (ik ben het in ieder geval wel) dat je een uitkering krijgt inclusief echt of “zelf” gespaard vakantiegeld. 3. Het gaat mij daarnaast wat ver om mensen die 30 jaar of meer hebben gewerkt en in een uitkering terecht komen te danken voor hun inzet de afgelopen 30 jaar. Sorry, ik moet je dankbaar zijn omdat je vooral uit eigenbelang, om gewoon lekker te kunnen leven, een inkomen vergaart voor jou en je gezin? Ik moet je dankbaar zijn dat je gewoon je belasting afdraagt? Doe even normaal!
Ja de belasting op vakantiegeld, trouwens in zijn algemeen, is heel erg hoog in dit land. Daar krijgen we overigens wel een tamelijk net uitkeringsstelsel voor terug. (overigens zeer gevoelig voor misbruik, 50% van de uitkeringstrekkers, waarbij zeer zeker de “bijstandsmoeder” niet bij mag worden vergeten, zijn pure fraudeurs). Met betrekking tot de opmerkingen over dat de regering/besturen/overheden/het ambtenarenapparaat wel beperkt mag worden om de kosten en daarmee de belasting te drukken wil ik slechts zeggen, dat het dan in de rede ligt om misschien eens wat minder een beroep te doen op diezelfde overheid. Kennelijk verwachten we wel dat de overheid en de daarvoor werkende ambtenaren van alles voor ons regelen, het liefst als het ons uitkomt op verzoek en binnen een week, echter de ambtenaren en bestuurders moeten dit kennelijk wel voor niets doen. Een kleiner ambtelijk apparaat begint bij jezelf. Hou op een beroep te doen op de overheid, volgt reductie van het ambtelijk apparaat vanzelf.
Tot zover en hoogachtend,
Muis
PS in hoop zelf niet half zoveel taal en typefouten gemaakt te hebben als 90% van de vorenstaande commentatoren verblijf ik.
bas, Donderdag 09 Mei 2013 00:46
Het word steeds gekker in Nederland. We gaan ten onder aan socialisme. Iedereen plundert de grote ruif. Fraude met pgb’s, ww, zorgtoeslag, wachtgelden, reiskostenvergoedingen enz enz En de eerlijke hardwerkende man mag dat allemaal betalen. En komt er een keer een kritische noot dan staan er 15 Mauro’s klaar om de publieke opinie te beïnvloeden.