Webwinkels moeten achteraf betalen aanbieden

Bij webwinkelen is vooraf betalen de norm. Toch hoeft dat niet altijd. Wettelijk heb je als klant zelfs het recht om minimaal de helft pas bij aflevering te betalen. Omdat webwinkels ook zien dat klanten liever boter bij de vis hebben, wordt achteraf betalen steeds gewoner. Maar het kost wel wat.

Wettelijk mag een consument vijftig procent achteraf betalen. Om aan deze regelgeving te voldoen moet een online ondernemer minimaal één betaalmethode aanbieden waarbij de klant de mogelijkheid heeft om minimaal de helft van het verschuldigde bedrag achteraf te betalen. iDEAL, incasso en machtigen zijn allemaal betaalmethodes waarbij de klant vooraf betaalt. Onder rembours betalen is een manier van achteraf betalen. Deze methode, waarbij de klant aan de deur betaalt bij aflevering van het product, is wel duur. Maar weinig webwinkels sturen na afloop kosteloos een acceptgiro.

Betalen voor risico
Een webwinkelier die achteraf pas de rekening verstuurt, loopt het risico dat de klant niet betaalt. Dan is het een hele toer om het geld alsnog te innen. Daarom bieden verschillende dienstverleners aan dit proces over te nemen, maar wel tegen extra betaling. Voorbeelden zijn Klarna, AfterPay, Billink, Sisow en Buckaroo. Het is aan de webwinkel of hij voor één van deze diensten kiest. Voor de ondernemer is het voordeel dat hij geen omkijken heeft naar de betaling. Ook de klant loopt geen risico het product niet geleverd te krijgen terwijl de betaling al is gedaan. Is een product niet orde, dan stuur je het gewoon terug zonder te hoeven wachten op je geld.

Maar omdat de dienstverlener natuurlijk ook wat wil verdienen, zijn de kosten wel hoger. Meestal betaalt de klant die kiest voor achteraf betalen deze kosten van bijvoorbeeld twee euro.

Wanneer je achteraf betaalt, kun je zelf kiezen hoe. Het kan via automatische incasso of door middel van een acceptgiro. Dat kan een papieren acceptgiro zijn of een digitale, ook wel DigiAccept genoemd. Hierbij ontvang je een e-mail met een digitale acceptgiro, die je via iDeal kunt voldoen of via je eigen online bankomgeving.
Maar er zitten meer mogelijkheden aan te komen. Zo zal er in de toekomst een ‘achterafbetaalaccount’ komen, denkt directeur Stefan van den Berg van AfterPay. ‘Nu sturen we nog voor elke aankoop een aparte acceptgiro. In de toekomst doe je je betalingen via je online achterafbetaalaccount’, zegt hij in webwinkelmagazine Twinkle.

Faillissement
Een vooruitbetaling is bij een vertrouwde webwinkel in goede handen, zolang het bedrijf financieel gezond is. Wanneer een bedrijf failliet gaat, ziet u van uw vooruitbetaling niets meer terug. Het is daarom niet gek om pas achteraf te willen betalen. Vindt u het risico te groot en wordt er geen andere betaalmogelijkheid geboden, neem dan contact op met de webwinkel en vraag om een andere betaalmethode.

Alternatief: de creditcard
Een creditcardbetaling wordt pas later afgeschreven. Deze methode heeft bovendien als voordeel dat je een beroep kunt doen op de chargeback-regeling wanneer een bestelling niet of in beschadigde toestand wordt afgeleverd. De creditcardmaatschappij springt dan voor je in de bres en vraagt de verkoper om een bewijs dat hij zijn verplichtingen is nagekomen. Komt dat bewijs niet op tafel, dan vordert de creditcardmaatschappij het geld terug bij de verkoper en geeft het aan de kaarthouder terug.  PayPal heeft dezelfde voordelen als een creditcard.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl