Veertig euro incassokosten, voor schuld van een tientje…

Getty Images

Wegens een tariefsverhoging heb ik mijn tv-abonnement opgezegd. Dat heb ik netjes op tijd gedaan. Nu willen ze nog een maand voor de opzegtermijn hebben. Het gaat om een tientje, maar dat heb ik niet gedaan. Nu bestoken ze me met een incassorekening van meer dan 50 euro. Wat moet ik doen,  gewoon negeren?

Een rekening van een incassobureau moet u nooit negeren. U moet per brief of mail altijd aangeven waarom je een factuur niet betaald hebt. Als u niet reageert zal het incassobedrijf blijven aandringen om te betalen. Als het tot een rechtszaak mocht komen, staat u met lege handen. U kunt dan niet schriftelijk aantonen waarom hij een bepaalde rekening niet voldaan hebt. 
In dit geval staat u, denk ik, niet in uw gelijk.

Wanneer u een abonnement voor onbepaalde tijd had, is de opzegtermijn in deze sector bijna altijd een maand. Daar zit u dus aan vast.  U kunt daarom het beste contact opnemen met Canal Digitaal en het incassobureau, aangeven dat er sprake is van een misverstand en dat u alsnog de tien euro zal betalen.
Het is bekend dat incassobureaus voor hun bemiddeling niet meer de absurde bedragen aan incasso- en administratiekosten mogen rekenen van voorheen.

Ook 40 euro voor een rekening van 10 euro is erg veel. Dat komt omdat de nieuwe incassowet een minimum van 40 euro hanteert.  Op een ‘schuld’ van 10 euro komt dat hard aan, maar is wel volgens de wet.
 De incassotarieven zijn: 15 procent van de schuld tot 2500 euro, met een minimum dus van 40 euro. Over de volgende 2500 euro mogen incassobureaus 10 procent rekenen. Voor een schuld van 5000 euro, mogen ze dus 625 euro aan kosten rekenen.

Auteur