Bank moet klant bij problemen beter helpen

Getty Images


Aanbieders van hypotheken moeten meer aandacht geven aan klanten die in betalingsproblemen komen. Banken en andere hypotheekverstrekkers zijn nu vooral gericht op het incasseren van een betalingsachterstand en minder op het zoeken naar een duurzame oplossing.
 

Dat blijkt uit een onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar de dienstverlening van banken bij betalingsachterstanden. Banken hebben vaak onvoldoende of te laat inzicht in de oorzaak van een betalingsachterstand en de financiële situatie van de klant. Zonder goed inzicht is het moeilijk de juiste diagnose te stellen en een passende oplossing te bieden.

Beter communicatie

De AFM meent dat banken een goede analyse zouden moeten maken van de betalingsrisico’s. Op basis daarvan kunnen bank en klant naar oplossingen zoeken. Ook de schriftelijke communicatie kan over het algemeen beter. De AFM heeft de betreffende hypotheekaanbieders verzocht om de dienstverlening te verbeteren en zal een vinger aan de pols houden.

Financiële problemen

In april dit jaar hadden 112.000 Nederlandse huishoudens moeite om de maandelijkse hypotheeklasten op tijd te betalen. Het aantal huishoudens met financiële problemen groeit. Ook zijn er veel woningbezitters die het risico lopen op een restschuld, omdat hun hypotheek hoger is dan de waarde van het huis. Dat was voor de AFM aanleiding het onderzoek uit te voeren.

Auteur