Vertrouwen in bankensector nog altijd laag

Getty Images


Nederlanders geven de bankensector momenteel een onvoldoende. Dit blijkt uit onderzoek dat banken zelf hebben gedaan.

Respondenten geven de bankensector gemiddeld een 2,8 op een schaal van 1 tot 5. Dat komt neer op een kleine onvoldoende. Het vertrouwen in de eigen bank ligt iets hoger: 3,2.

Service

Het grootste argument is een gebrek aan klantgerichtheid. Vooral op het gebied van betalingsachterstanden bij hypotheken blijkt de informatie en service onvoldoende. Ook de klachtenbehandeling laat te wensen over.

Rapportcijfers

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën heeft de resultaten in ontvangst genomen. Niet eerder maakten banken ook individuele scores openbaar. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) had banken wel al eerder opgeroepen transparanter te zijn.

Laagste scores

De Rabobank scoort wat betreft hypotheken het laagst: 2,9. ABN AMRO kreeg een onvoldoende als het gaat om leningen, ING het minste vertrouwen rondom beleggen. Het gaat hierbij vooral om de manier waarop de banken hun klanten inzicht geven in bepaalde zaken.